این اواخر راننده‌هایی که فریب مهلت 24‌ساعته برای پارک در مناطق ممنوع را می‌خورند با یک برگه جریمه غیرمنتظره مواجه می‌شوند.

پارک ممنوع

ماجرا از این قرار است که برخی برای تهدید یا هشدار به راننده‌ها در مورد توقف در یک محدوده، مهلتی 24‌ساعته به راننده می‌دهند. راننده‌ از همه‌جا بی‌خبر نیز پیش خود می‌گوید «چو فردا شود فکر فردا کنیم» و خودرو را در این محدوده ممنوع پارک می‌کند. این در حالی است که پلیس به چنین نوشته‌ها و مهلت‌هایی توجه نمی‌کند و راننده متخلف را جریمه می‌کند.

البته اگر قانون به شکل کامل‌تری اجرا می‌شد باید شهروندانی هم که روی اموال عمومی چنین نوشته‌هایی را می‌نویسند جریمه می‌شدند. انگیزه آنها از نوشتن این هشدار‌ها در مناطق پارک ممنوع، چیزی نیست به جز اختصاص این محدوده به خودروی شخصی خودشان. به‌هرحال چنانچه ناشایست بودن رفتار‌هایی مانند کثیف‌کردن نمای شهر، خصوصی کردن فضای پارک قانونی و غیرقانونی و سرانجام پنچر کردن خودرو‌ها را به اطرافیان خود یادآوری کنیم می‌توانیم به گسترش اخلاق شهروندی درست امیدوار باشیم.

در نبود درپوش

برخی ماموران اداره‌ها و سازمان‌های گوناگون هنگامی‌که برای رفع عیبی به محل مراجعه می‌کنند در پایان فراموش می‌کنند درپوش کانال‌های عمیق را سر جایش بگذارند. این چاله‌ها نیز که دست‌کم چند‌متری عمق دارند منتظر یک رهگذر یا موتورسوار می‌مانند تا وی را حسابی زمین‌گیر کنند. اما از آنجا که ضرب‌المثل «دیزی می‌غلتد درش را پیدا می‌کند» در مورد این کانال‌ها مصداق ندارد تماس با شرکت‌ مورد نظر و اطلاع‌رسانی در مورد این خطر بالقوه می‌تواند سلامت رهگذران و به‌ویژه کودکان را حفظ کند زیرا در بسیاری موارد که این اطلاع‌رسانی صورت نگرفته، چاه نیمه‌عمیق ‌چندین و چند هفته به همین صورت باقی مانده است.

دیوار ته‌گرفته

هنگامی‌که غذا روی اجاق‌گاز ته‌ بگیرد صدای فریاد خانم و غرغر آقا فضا را پر می‌کند اما معلوم نیست چرا برای این دیوار‌های ته‌گرفته شهر فقط مسئولان اداره زیباسازی و هنرمندان همکار آنها دلسوزی می‌کنند. حال آنکه به‌محض مشاهده چنین دیوار‌ها و نماهای زشتی می‌توان گوشی تلفن را برداشت و محل این دیوار و نما را با استفاده از شماره تلفن 137‌به مسئولان اطلاع داد.

نتیجه اینکه در وهله نخست میزان چنین صحنه‌هایی در شهر کاهش می‌یابد. بعد از آن نیز دارندگان مشاغل مرتبط با این آلودگی‌ها متوجه می‌شوند که چنین سیاهکاری‌هایی از طرف شهروندان مورد مذمت قرار می‌گیرد و شاید مسئولان جریمه‌هایی نیز برای آن در نظر بگیرند. علاوه بر این تجربه نشان داده است که در اماکن و محله‌های پاکیزه‌، میزان تخریب مبلمان شهری و زباله‌اندازی به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. یکی از نمونه‌‌های آن متروی تهران است که شاید به دلیل احترامی که محیط برای مسافران قائل شده است میزان زباله‌اندازی در آن به نسبت سایر نقاط شهر کاهش می‌یابد.

سنگک با طعم...

به‌محض نزدیک شدن به روز‌های سرد سال میزان مشاهده حشراتی مانند مگس‌ها کم می‌شود و شاید همین مورد باعث می‌شود تعدادی از نانوا‌ها برخی اصول بهداشتی را از یاد ببرند. برای نمونه در‌های توری برداشته می‌شوند یا به بسته بودن آن توجهی نمی‌شود. این در حالی است که حشراتی مانند سوسک‌ها و غیره همچنان در محیط‌ وجود دارند و در نبود توجه به اصول ایمنی راهی مکان‌هایی مانند نانوایی‌ها و قصابی‌ها می‌شوند.

بعد از ورود آنها نیز کار چندانی نمی‌توان کرد. همین کاستی باعث می‌شود گاهی سنگک مقوی نانوای سر محل با طعم ناخالصی‌هایی که یکی از آنها را در تصویر مشاهده می‌کنید به دست خریداران برسد. به‌هرحال در صورت مشاهده رعایت نشدن اصول بهداشتی به ویژه در اصناف فروشنده مواد‌غذایی می‌توانید مراتب را با مسئولان مربوط، در میان بگذارید.

کد خبر 123427

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز